Dioklecijanova 1
AAA (Adria Art Annale), Antej Jelenić i Marieta Vulić
Intervencija, Split, 2019.
Rad Dioklecijanova 1 poetski je dokument spora između Grada Splita, umjetničke udruge AAA (Adria Art Annale) i tvrtke Lino, u vlasništvu bivšeg nogometaša Darka Miladina, oko prostorije od petnaestak kvadrata u vlasništvu Grada Splita u Dioklecijanovoj palači. Prolaz je u prostoriju (od 15 m2) 2017. godine Miladin zazidao i prisvojio ga svojem novom hotelu i unatoč tome što mu je izdan nalog da prostor vrati u prijašnje stanje i preda ga Gradu Splitu, navedeno nije učinio. Na splitskom Općinskom sudu još se uvijek vodi postupak oko prostorije (D. M. 2017.; “Borba za prostor umjetnosti“ 2021). Rad-intervencija Dioklecijanova 1 (što je i adresa spornog prostora) Mariete Vulić dokumentira zazidana vrata udruge AAA, koja su medijski dobila naziv Zlatna vrata (korupcije), čime su pojedini mediji (posebice Slobodna Dalmacija) podržali Udrugu. Umjetnica je ta zazidana vrata pozlatila i time je objekt konzervirala, darujući Splitu još jedna Zlatna (Srebrna) vrata. Umjetnica ističe kako je nastojala tim poetičnim činom, dodavanjem zlatne teofanijske boje na zazidana vrata (korupcije), pokazati kako poetski čin može biti politička gesta. „Prilazim pročišćavanju prostora koji mi je dijelom religiozan, a dijelom higijenski. Riječ je o čistoj obmani. Ulazim gdje mi je, samim činom ulaska, zabranjen pristup“. Rad je odabran i za naslovnicu kataloga Adria Art Annale 2016–2019. (ur. Andrej Jelenić. Split: Adria Art Annale). Pritom 30. izdanje festivala donosi novinsku dokumentaciju spora kao i tekst „Borba za prostor umjetnosti“ u kojemu autori tematiziraju borbu između operativnoga i eksploatatorskoga pogleda na svijet s jedne strane i umjetnosti u najširem smislu s druge strane.
Suzana Marjanić
Adria Art Annale umjetnička je manifestacija koja je započela djelovanje 1985. godine. Angažirani umjetnik i jedan od začetnika enformela kod nas, Božidar Jelenić, bio je jedan od utemeljitelja i dugogodišnji predsjednik Adria Art Annala, a nakon njegove smrti, 2011. godine, tu je ulogu preuzeo njegov sin Antej Jelenić. Organizacijski odbor manifestacije, uz A. Jelenića, čine isto tako angažirani splitski umjetnici Milan Brkić, Rino Efendić i Vanja Pagar. Od 1990. odbačeno je izlaganje klasičnih slika i skulptura uz imperativ potrage za novim principima. Antej Jelenić uvodi na manifestaciju AAA proširenu umjetničku formu u kojoj anonimno izloženi radovi, zajedno s predavanjima i direktnodemokratskim tribinama tvore zajednički duhovni laboratorij kritike i kreiranja novih društvenih odnosa. Godine 2013. projektom Mreža solidarnosti, proizašlim iz AAA, pozvani su na Bijenale mladih umjetnika u Anconi, Atenski bijenale i Zagrebački salon.
Literatura:
Adria Art Annale 2016–2019. ur. Andrej Jelenić. Split: Adria Art Annale.
D.M. 2017. „Bitka s Hajdukovcem za prostor u centru Splita: Umjetnik ozlijeđen dok je rušio zid“. Dostupno na: https://www.index.hr/vijesti/clanak/splitski-umjetnici-protiv-hajdukovca-miladina-necemo-dopustiti-da-se-srce-grada-pretvori-u-spavaonicu/969472.aspx
Jurić, Nina. 2014. Performans, politika i otpor u recentnoj splitskoj umjetnosti. Završni rad. Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu. Dostupno na: https://pdfcoffee.com/performans-politika-i-otpor-u-recentnoj-splitskoj-umjetnosti-pdf-free.html