Match Ball
Boris Šitum
Performans, Split, 2011.
U političkom performansu ironijske strukture Match Ball (2011.) Boris Šitum problematizira stravičan položaj radnica splitskoga Uzora. Odjeven u „brendirano“ tenisačko odijelo s krova tvornice Uzor servirao je teniske loptice s logom te propale tvornice i dobrohotno gađao prolaznike, „ispraćao“ radnice s radnog mjesta. Na opće veselje. Istoimeni videoperformans Borisa Šituma traje onoliko koliko i glazbena matrica u pozadini videozapisa; riječ je o pjesmi Folsom Prison Blues Johnnyja Casha. Uz stihove I know I had it comin’, I know I can’t be free raspliće se još jedna Šitumova lingvistička aluzija, kako je to istaknula Mateja Kuka u svome prikazu. „Dio krinke – reket – možemo tumačiti kao atribut većinskog vlasnika tvrtke pod čijom je upravom došlo do stečaja, a možemo ga tumačiti i kao materijalizaciju izvjesne engleske istozvučnice (racket, varka, nedopušten posao), a time i vrlo oštre kritike gospodarske pretvorbe i privatizacije. Kao zaključak navodim Šitumove riječi, ‘reagiram na nepravdu, tako sam odgojen’“ (Kuka, 2011–2012). Boris Šitum na festivalskoj je Decentralizaciji (Pogon Jedinstvo, Zagreb, 20. i 21. svibnja 2011.) navedenim videoperformansom popratio vijest da je 15. svibnja 2011. godine policija konačno privela Brunu Orešara, bivšega tenisača, za gospodarski kriminal.
Suzana Marjanić
BORIS ŠITUM (9. listopada 1966., Cista Provo) diplomirao je 1993. godine studij likovne kulture na Filozofskom fakultetu u Splitu. Bavi se kiparstvom, a poseban interes pokazuje prema prostornim intervencijama i ambijentalnim skulpturama. Autor je dviju javnih skulptura na području grada Splita: Moj komad neba (2003.) i Jutro (2005.). Radi kao likovni pedagog. Dobitnik je glavne nagrade Emanuel Vidović 40. splitskog salona za Košulju od lišća, idejno rješenje za instalaciju na praznom mjestu u drvoredu u blizini mjesta stanovanja umjetnika. Član je HULU-a Split i Udruge za suvremenu umjetnost Kvart koja je osnovana kao platforma za artikulaciju specifičnih problema splitskog gradskog kotara Trstenik.
Literatura:
Jurić, Nina. 2014. Performans, politika i otpor u recentnoj splitskoj umjetnosti. završni rad. Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu. Dostupno na: https://pdfcoffee.com/performans-politika-i-otpor-u-recentnoj-splitskoj-umjetnosti-pdf-free.html
Kojundžić, Anita. 2011. „Match Ball“. https://www.kulturpunkt.hr/content/match-ball
Kuka, Mateja. 2011.–2012. „Udruga za suvremenu umjetnost Kvart, Boris Šitum“. Dostupno na: http://www.kustoskaplatforma.com/prosla-izdanja-kp/kp−2011–2012/teren/kvart_mateja-kuka
Marjanić, Suzana. 2014. Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas. Zagreb: Udruga Bijeli val, Institut za etnologiju i folkloristiku, Školska knjiga.
Prančević, Dalibor. 2010. „KVART: Kritički prema pozicijama novca i moći“. Kontura art magazin 105: 72–73.