GEFF 69
Festival, RANS Moša Pijade, Zagreb; Stari grad, Sisak, 1.4. – 4.4.1970.
Susret filmskih istraživača GEFF 69 za osnovni cilj je imao prikazivanje novih i eksperimentalnih filmskih ostvarenja domaćih autora, kao što je to bilo u prethodna tri susreta održana 1963., 1965. i 1967. godine. Ideja festivala nazvanog GEFF (Genre Film Festival) nastala je u krugu eksperimentalnih filmskih djelatnika okupljenih oko Kino-kluba Zagreb nakon serije razgovora o filmskim eksperimentima i ideji antifilma održanih početkom šezdesetih godina. Glavni inicijator bio je Mihovil Pansini, liječnik i eksperimentalni filmski autor. Pokretanje ovog festivala koincidiralo je s važnim kulturnim manifestacijama u Zagrebu koje su lokalnu umjetničku i kulturnu scenu otvorile prema suvremenim internacionalnim događanjima kao što su Muzički biennale i izložbe Nove tendencije. U isto vrijeme, djelomično izvan pogleda javnosti, odvijale su se aktivnosti umjetnika okupljenih u neformalnu umjetničku grupu Gorgona.
Posebnost GEFF-a 69 bila je u izboru tada vrlo provokativne teme. Pod naslovom Seksualnost kao mogući novi humanizam festival je širokoj publici prikazao brojne domaće i strane filmove i predstave tematski povezane s pokretom za oslobođenje seksualnosti koji je tijekom šezdesetih godina zahvatio zapadnoeuropske zemlje („seksualna revolucija“). Pokret se manifestirao kroz promjene društvenih pogleda i morala u odnosu na seksualnost i dotadašnji tradicionalni normativ heteroseksualnog monogamnog braka, te toleranciju i zalaganje za legalizaciju homoseksualnosti, abortusa, kontracepcije, javne golotinje, pornografije i sl. Stoga je festivalski program izazvao neviđen interes tiskanih medija i navalu publike kojoj je do tada u velikoj mjeri bila uskraćena mogućnost gledanja ovakvih filmova.
Organizator GEFF-a 69 bio je FAS (Filmski autorski studio). Predsjednik organizacionog komiteta bio je Mihovil Pansini, selektor je bio Dušan Stojanović dok je direktor festivala bio Kruno Hajdler. U službenoj konkurenciji prikazano je tridesetak filmova iz Jugoslavije, među kojima su bili Rani radovi (režija: Želimir Žilnik), Beli ljudi (režija: Naško Križnar) i Gratinirani mozak Pupilije Ferkeverk (režija: Karpo Godina) koji je pobrao većinu nagrada. Uz njih, pokazani su filmovi istaknutih autora kao što su Tomislav Gotovac, Vladimir Petek, Mišo Budisavljević, Nuša i Srečo Dragan, Dušan Makavejev, Ivan Martinac, Grupa OHO i drugi. U retrospektivnom programu seksualnog i erotskog filma prikazani su filmovi poznatih filmskih stvaralaca (Bergman, Antonioni, Chytilova, Leni Riefenstahl, Godard, itd.).
Posebnu pažnju izazvali su programi engleskog, njemačkog i američkog filma, među njima su bili prikazani Lonesome Cowboys (r. Andy Warhol) i Flesh (r. Paul Morrissey). Multimedijska umjetnica Carolee Schneemann osobno je prisustvovala projekciji svojeg eksperimentalnog filma Fuses (1964.) i održala razgovor s publikom. Jednako provokativan bio je i program kazališnih predstava i izvedbi. Prikazani su mjuzikl Kosa u izvedbi Ateljea 212 iz Beograda (r. Mira Trailović) i avangardna predstava Pupilija papa Pupilo in pupilčki Gledališča Pupilija Ferkeverk (r. Dušan Jovanović). Novosadska pjesnikinja i vizualna umjetnica Katalin Ladik izvela je poetsko-muzički happening. Izložba kipara Rene Hollosa Fallikos Antropos zatvorena je zbog „nemoralnog“ sadržaja. On je ujedno i autor skulpture Lingam koji simbolizira stiliziranu stopljenost muškog i ženskog spolovila koja je dodijeljena nagrađenim filmskim autorima. Zadnjeg dana festivala u Sisku je održana diskusija pod naslovom Seksualnost kao mogućnost za novi humanizam na kojoj su sudjelovali istaknuti filmaši, filozofi, publicisti, liječnici i teolozi. Većina projekcija i drugih događanja na festivalu izazvala je burne reakcije brojne publike i tiskanih medija.
GEFF 69 ostao je zapamćen kao važan događaj čiji je provokativni sadržaj bio bliži umjetničkoj intervenciji u javnu sferu nego klasičnomu filmskom festivalu kako je to bilo na prethodnim festivalima. Nažalost, ovo je ujedno bilo i zadnje izdanje GEFF-a. Vrlo brzo su neki od prikazanih i nagrađenih filmova bili obilježeni etiketom „crnog vala jugoslavenskog filma“, povučeni iz distribucije i zabranjeni za daljnje prikazivanje.
Darko Šimičić
Popis ilustracija i priloga
GEFF 69, obavijest 1 – 3, 1970.
Hollos, R. Fallos Antropos, pozivnica za izložbu
Popis literature
Luketić, Ž. (2014) Genre Film Festival (GEFF) 1963. – 1969.: propuštena obljetnica. Oris, br.86, Zagreb, str. 212-219