Za demokratizaciju umjetnosti
Marijan Molnar
Akcija, izvedeno u javnim i galerijskim prostorima u Zagrebu, Beogradu, Ljubljani i Koprivnici, 1977. – 1983.
Rad je započet na izložbi-akciji grupe umjetnika na Trgu republike u Zagrebu, održanoj 19.listopada 1977. godine, kada je Molnar slučajnim promatračima objašnjavao svoje umjetničke stavove i ponudio im da potpišu papir formata A4 s tekstom pod naslovom Za demokratizaciju umjetnosti. Kako umjetnik u kasnijem zapisu navodi, tijekom akcije od 12 do 17 sati od pripremljenih stotinu papira uspio je prikupiti četrdeset i pet potpisa. Ova agitacija istaknuti je primjer kako su Molnar i još niz umjetnika u sedamdesetim godinama preuzimali jezik i formu politike i prisvajali je za svoj rad. Zbog moguće reperkusije, taj jezik nikad nije bio otvoreno antagonističan prema tada vladajućoj ideologiji, ali je u sebi implicirao kritiku društvenog stanja izrečenu jezikom umjetnosti. Parola Za demokratizaciju umjetnosti odgovara brojnim političkim parolama tog vremena koje su pozivale na odlučnu borbu za onodobne proklamirane društvene akcije, beskonačno repetirajući istu ideološku matricu (za socijalizam, za samoupravljanje, za slobodu…). Borba za demokratizaciju umjetnosti i približavanje masama jedan je od lajtmotiva svih radikalnih umjetničkih pravaca u 20.st. i neodvojiva je od odlučnog otpora tradicionalnom poimanju uloge umjetnosti kao estetske kategorije u službi religije i vladara. Izlazak u javni prostor dio je tog procesa. Djela izložena u muzeju ili galeriji uvijek imaju manje brojnu publiku nego što to ima djelo izloženo ili izvedeno u komunikativnom javnom prostoru, kao što je to u ovom slučaju bio glavni gradski trg u Zagrebu. Ako je konzekventno provedeno, zalaganje za demokratizaciju umjetnosti podrazumijeva približavanje publici i direktnu komunikaciju, učešće u društveno korisnoj akciji. Umjetnik je inicijalni rad nastavio razvijati u drugim formatima: tekst je ispisivao sprejem u obliku uličnih grafita (u pothodniku u Novom Zagrebu i na fasadi teatra u Beogradu 1981.) ili ga je postavio u obliku transparenta (na fasadi SKUC-a u Zagrebu i na zgradi SKC-a u Beogradu 1981.), nalik parolama koje su se tada često mogle vidjeti na javnim zgradama. Na izložbama u Galeriji ŠKUC u Ljubljani i Galeriji Koprivnica rad je izlagan u formi „muzejskog“ postava, instalacije sastavljene od slike/zastave, stola, stolice i letka koji je publika slobodno mogla uzeti. Tekst na letku razvija parolu o demokratizaciji umjetnosti u niz proklamacija kojima autor namjerno parafrazira politički govor. Istaknuto mjesto u ovom ciklusu zauzima fotografija objavljena u Studentskom listu na kojoj vidimo maskiranog autora kako stoji ispred zvijezde i parole, namjerno koristeći ikonografiju anarhističkih i ultraljevičarskih grupa (RAF, Brigate Rosse i sl.), tada često prisutnu u masovnim medijima. Ovim radom Molnar je snažno istaknuo važnost akcijske umjetnosti u rasponu od direktne komunikacije i anonimne agitacije sve do predstave umjetnika-borca koji nedvosmisleno poziva na direktni angažman u borbi. U tekstu Za demokratizaciju umjetnosti objavljenom u autorskoj publikaciji Kunstwelt Politics (urednik i izdavač Željko Kipke, Zagreb, 1981.) eksplicirao je širi kontekst svojeg promišljanja o odnosu umjetničkog djelovanja i društvenog okruženja. Dokumentacija ovog rada bila je izložena na samostalnoj izložbi Opće i posebno u Prostoru proširenih medija u Zagrebu 1981. godine.
Darko Šimičić
MARIJAN MOLNAR (r.1951., Koprivnica)
Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1976. godine, bio je suradnik Majstorske radionice od 1976. do 1979. godine. Samostalno izlaže od 1975. godine.
Od sredine sedamdesetih djeluje s grupom umjetnika okupljenih oko alternativnog izlagačkog prostora Podrum, a u osamdesetima oko Galerije PM u Zagrebu. U svojem radu propituje procesualne elemente u konstituiranju rada, kontekst i uvjete umjetničkog rada, dvojnost kulture i prirode i pitanje identiteta. Koristeći jezik i metode ideologije kao i neformalni aktivizam propitivao je povezanost umjetnosti i šireg društvenog i ideološkog konteksta.
Popis ilustracija i priloga
Molnar, M. Za demokratizaciju umjetnosti, 1979-1983. Dokumentacija, preuzeto iz knjige: Molnar, M. (2018) Inventura. Galerija umjetnina, Split., str.29-31
Molnar, M. Za demokratizaciju umjetnosti. Letak, A4 format
Molnar, M. (1981) Za demokratizaciju umjetnosti, tekst objavljen u publikaciji Kunstwelt Politics, uredio i izdao Željko Kipke, Zagreb
Marijan Molnar: Opće i posebno. Katalog samostalne izložbe, Prostor proširenih medija, Zagreb, 1981.
Popis literature
Molnar, M. (2002) Akcije i ambijent, Naklada MD, Zagreb
Molnar, M. (2018) Inventura. Galerija umjetnina, Split
Marijan Molnar : 1998. – 2008. Pregled radova, Meandar media, Zagreb, 2012.