Ova baza podataka je rezultat istraživanja o povijesti političkog performansa u Hrvatskoj. Sadrži pregled nekih od najistaknutijih političkih performansa, happeninga i akcija s ovih prostora od 1960-ih do danas. Uvidom u dostupnu literaturu i kataloge te kroz razgovore sa samim umjetnicima/cama i njima bliskim ljudima, istraživački tim je opisao odabrane performanse, njihov društveno-politički kontekst i odjek te sakupio popratne vizualne materijale i isječke iz novina.
Baza služi dokumentiranju angažiranih umjetničkih praksi zbog čega je uvijek otvorena za nadopunu i nadgradnju, kako bi što točnije i aktualnije mapirala topografiju političkog performansa u Hrvatskoj.
Autori tekstova: Josipa Bubaš, Darko Šimičić, Suzana Marjanić i Zvonimir Dobrović.
Sufinancirano sredstvima programa Kreativna Europa Europske unije u okviru projekta ACT: Art, Climate, Transition.
Antiudruga Antiudruga je izvedbena skupina koje je djelovala u Zadru od 2003.-2005. godine i čiji su članovi bili Boris Kadin, Mario Županović i Miro Pucar. Skupina je osnovana i nazvana Antiudruga u godinama u kojima se u umjetnost počeo miješati civilni sektor i nevladine platforme. Jedan od takvih događaja bio je i notorni Sajam…
Kao jedan od prvih domaćih performansa koji je kritički propitivao ujedinjenje RH u EU ističe se duo-performans Zagrlit ću svog novog prijatelja (2009.) Paska Burđeleza i Rodiona, kojem su kao moto postavili sljedeća tri određenja prijateljstva:
Projekt Počimalja (2022–) temelji se na umjetničinom interdisciplinarnom istraživanju, rubne, folklorne ženske glazbene prakse – tepsijanja za koje se kao krovna pripadnost ističe da pripada u bosanski, odnosno balkanski folklor…
U Vodi do grla, kako je glasio naziv morskoga hepeninga Vlaste Žanić, izvedenom posljednjega dana festivala Almissa Open Art pandemijske 2020. godine u suton, svi su nazočni, većinom svečano odjeveni a pritom u moru, prisustvovali tom morskom gastronomskom hepeningu uz šampanjac i kanape sendviče.
Prvi naš ženski punk-bend Schizoid Wikler’s osnovale su Vida Borš (bas) i Maja Kovač (glas) 1995. godine zajedno s Tajom Peršić (gitara) i Tihanom Dasović (bubanj).
Na festivalu Almissa Open Art 2019. godine Nina Kamenjarin predstavila se ponovnom izvedbom performansa Sanje Iveković iz 2015. godine, Upalim motor i nisam više na zemlji. Možda odem u raj, ali idem paklenski brzo
U sklopu izložbe Žena – trudnica – majka: zelene sfere i nekropolitike, Miyu Križanić održala je i koncert sa svojim bendom Srbi, a u toku izvedbe pjesama izvela je i performans Presvlaka.
L.A.E. (Labin Art Express) je kao interdisciplinarna umjetnička udruga osnovana na tragu underground kulture osamdesetih, što su i pojasnili u svom programatskom tekstu Umjetnički credo L.A.E.
Performans je umjetnica izvela prvoga tjedna svoje istoimene izložbe 2004. u okviru kojega je svakodnevno sjedila u osvijetljenu galerijskom prostoru, ispred kojega je bila razapeta bijela tkanina.
U svojim je kritičkim antimodnim performansima Ivana Popović (1968–2016) progovorila o pitanju konkurencije, o tome kako, nažalost, i u svakom drugom životnom segmentu vlada darwinovska konkurencija, za razliku od one Kropotkinove želje o uzajamnoj pomoći…
Performans Life is Ca’ah (2022) umjetnica Ivana Filip izvela je u sklopu svoje izložbe Mjerica svih stvari. Riječ je o jednom od performansa kojim Ivana Filip otvara pitanje specizma u našoj zajednici, i to prema slobodnoživućim mačkama.
Jubilarna pedeseta ploča benda Gori Ussi Winnetoua, promovirana je cjelodnevnom kabaretskom turnejom pod nazivom Komemoracijski performans tour – promocija XXXXX. (50.) komemorativne ploče – Istra Kurcomanka
Kao reakcija na imenovanje Zlatka Hasanbegovića namjesto ministra kulture, na zgradi Ministarstva postavljena je ploča s natpisom “Ministarstvo nastave/narodne prosvjete”.
Vincek je obučen u crnu uniformu komandosa i stoji na mjestu. Iz staklenke je ispio crni petrolej koji je neko vrijeme držao u ustima, te je potom, izbacujući naglo petrolej iz usta, izviknuo MORS.
1999. godine, tadašnje Ministarstvo obrazovanja s 1700 kn nagradilo je prosvjetare koji nisu sudjelovali u štrajku, pa tako i Jurjevića. Budući da su njegove molbe kolegama da zajednički novac ulože u nešto što je potrebno djeci bile odbijene, umjetnik je uzeo svoju “nagradu”, „otišao ravno u slastičarnicu i naručio kolače za svu djecu u školi“.
Uslijed uskraćivanja pobačaja Mireli Čavajdi, koje je u javnost ponovo dovelo pitanje prava na pobačaj koje se kontinuirano krši u hrvatskim bolnicama, zagrebačka feministkinja, aktivistkinja i umjetnica Ksenija Kordić održala je performans Naša krv.
Zlatko Kopljar na metak je dao ugravirati riječ ljubav na hrvatskom, engleskom i latinskom jeziku. Prateći video rad prikazuje umjetnika kako sprema metak u džep i vozi se do dogovorenog mjesta gdje ga čeka puška koju puni i publika koja prisustvuje umjetničkom činu.
Povodom mokrenja u fontanu, za Večernji list Ujević je izjavio: „Rekao sam ono što svi misle. Neki dijelovi grada nemaju vodovod, a ovaj gradi fontane“.
Antre Kuštre je prvi reagirao na PDV na knjigu i to na način da je, kod Marulićeva spomenika, a preko puta Znanstvene knjižare u Splitu, prodavao knjige na kile; jedan kilogram poezije stajao je trinaest kuna, proze – jedanaest, publicistike – devet, te razno – sedam kuna.
Xena će reći za svoje vokoperformanse da je u njima nit vodilja phoné, glas duboko vezan za zvučni i vokalni izraz bića. U vokoperformansu Živo-tinja umjetnica ističe matricu vlastitoga glasa promišljajući „što je živo biće, odnosno što ono koje je životinjsko čini višim čovještvo u meni.
Zlatan Dumanić u svom protestnom performansu zauzima moralnu vertikalu na postamentu na splitskoj Rivi. Umjetnik drži sokratovski govor i gleda kroz dalekozor, tražeći čovjeka, omladinu, da ih u kontekstu hrvatske stvarnosti poduči da budu nepošteni.
Čin proskineze, u smislu klečanja ispred Konzuma na Trgu Eugena Kumičića u Koprivnici i izgovor molitve Oče naš; slijedi klanjanje i ljubljenje tla ispred trgovine. Umjetnik je navedeni čin antimolitve protiv konzumerizma i tržišta kapitala u tom protestnom performansu ponavljao tridesetak minuta.
Posljednji performans trupe Ljubičasti Deltoid Despotizam mišljenja izveden je na glavnom zagrebačkom Trgu, na 1. maj 1992. godine, kao velika posveta tada ukinutoj proslavi radničkoga praznika.
U sklopu festivala Operacija grad 2008., Nemanja Cvijanović unajmljuje dvjestotinjak statista čiji je zadatak da prosvjeduju na Cvjetnom trgu u Zagrebu. Nakon sat vremena, koliko je trajao protest, umjetnik vrši isplatu honorara sudionicima. Akcija je postavljena kao filmski set, i fotografski i video dokumentirana.
U okviru Festivala Perforacije i Noći performansa 2021. Nikolina Majdak i Adriana Josipović performans Podržavam izvele su u Zagrebu, Koprivnici i Zadru.
Tijekom sedam dana trajanja Festivala Sedam dana stvaranja, umirovljena glumica, Vesna Stilinović, koja je radni vijek provela u varaždinskom Narodnom kazalištu, svako je jutro, između 8 i 10 sati nepomično sjedila (svaki dan u različitoj poziciji, na različitim lokacijama i u različitim kostimima) i prosila.
Tijekom nekoliko mjeseci 1994. i 1995. godine, na inicijativu Borisa Bakala, Sljedba štovatelja banaka reinterpretira niz ponašanja karakterističnih za bankovne korisnike, pritom ih dovodeći do apsurda.
U performansu Unutarnja kontrola Gildo Bavčević hoda gradom, te na natpise, reklame i ostale sadržaje koji su indikacija neoliberalnog sustava i njegovih apsurda aplicira vlastite pojmove, koje su često u kontrastu ili u ironijskom odnosu prema zatečenim sadržajima.
Tijekom prosvjeda Hod za Život, koji se održavao svake godine, grupa feministkinja u organizaciji Ženske mreže Hrvatske sjela je na asfalt na Ilici, time zapriječivši put prosvjednicima.
Ksenija Kordić navodi kako je akcija hommage radničkoj i antifašističkoj povijesti Volovčice, zagrebačkog kvarta starog stotinjak godina, koji je najveći razvoj doživio nakon Drugog svjetskog rata, kao radnički kvart.
U performansu Almost Human (2020.) Darko Brajković Đepeto Njapo bavi se alijenacijom i nemoći. Dok u nizu svojih Facebook selfieja (od 2019.), sâm ili s prijateljima-radnicama, donosi radničku svakodnevnicu gdje radničko odijelo postaje svojevrstan izraz otpora protiv jednoobraznosti strategije preživljavanja.
Za individualnu akciju Raskid Ksenija Kordić izrađuje objekt – drveni križ na kojemu je knjiga s ispisanim USTAV RH – kao posvetu raskidu Vatikanskih ugovora. Objekt ilustrira činjenicu o tome kako je kroz Vatikanske ugovore naša država ustvari u vazalnom položaju spram jedne vjerske institucije.
Na početku performansa Zorana Pavelića sudionici odabiru i zauzimaju poziciju na osunčanom mjestu, na kojem stoje osvijetljeni nekoliko minuta, zatim odabiru novo, osunčano mjesto, i tako mijenjaju lokacije do kraja polusatnog performansa.
Performans Titivillus izveden je u sklopu istoimene izložbe u zagrebačkoj galeriji Vladimir Bužančić. Na četiri galerijska postamenta postavljena su četiri kanonska teksta zapadne kulture (Platonova Država, Hegelova Filozofija povijesti, Heideggerov Bitak i vrijeme, Benjaminovi Estetički ogledi). Odabirom nekih od najznačajnijih autora zapadne misli, te njihovim bičevanjem, autor simbolički preispituje mogućnost spoznaje i istine.
U sklopu 2. bijenala industrijske umjetnosti „Na leđima palih divova“, koji su kurirale kustosice kolektiva WHW, umjetnica Vlatka Horvat poziva građane na sudjelovanje u performativnom činu koji se odvija na ulazu u riječko brodogradilište 3. maj.
Za svaku od dvanaest inkarnacija performansa 15th Extraordinary Congress, Vlatka Horvat okuplja novu grupu sudionica kojima je zajedničko to da su rođene na području Jugoslavije u periodu između kasnih šezdesetih i ranih osamdesetih te da sada žive u gradu ili široj regiji gdje se projekt realizira.
U Kumrovcu je 2004. godine raznesen spomenik Josipa Broza Tita. Kako bi obilježio taj događaj, Dalibor Martinis izvodi niz performansa u sklopu šire serije radova Data Recovery.
Robert Franciszty u performansu Hijeroanarhija tijela na jednom TV ekranu kolažira patnje životinja, a na drugom izjave Stjepana Mesića o ondašnjim hrvatskim strategijama konclogora.
Umjetnici Đurica Ciganović i Slobodan Kokotović – Libero ističu da performans parafrazira Buddhinu propovijed o vatri kao jedinom sredstvu koje nas može osloboditi od ropstva osjeta.
Performans Telci multimedijalne grupe Šikuti Machine održan je u gradskoj loži u Savičenti 2014. godine. Za vrijeme izvedbe publika je s razglasa slušala fragmente iz Waldena pjesnika i filozofa prirode Henryja Davida Thoreaua.
Umjetničku akciju, realiziranu u suradnji sa SOS telefonom te građankama i građanima Rijeke, Milijana Babić započela je ispred Klinike za ginekologiju i porodništvo riječkoga KBC-a, protestno je kontrapunktirajući moliteljima inicijative ”40 dana za život”.
Franko Bušić i njegova udruga DADAnti na izložbi Re: Referendum (Split, 2012.) organizirali su performans Himna u kojoj su Ursonatu Kurta Schwittersa postavili kao potencijalnu himnu Europske unije.
Vladimir Dodig Trokut, likovni umjetnik i sakupljač umjetnina, djelovao je akcijama i performansima, a početkom 80-ih postaje poznat kao „prvi naš umjetnik smeća“ (Junk Art). U Zagrebu je pokušao otvoriti antimuzej industrijske arheologije, što se nije realiziralo za njegova života.
Milan Brkić performans Skok izveo je 2009. godine na 2. izdanju festivala DOPUST u Splitu. Na zagrebačkom izdanju DOPUST-a na temu Decentralizacija (2011.), umjetnik izvodi varijantu navedenoga performativnoga anarho-skoka „na Zagreb“.
Kao što je Marijan Crtalić izjavio, serija radova Mogućnosti otpora predstavlja niz akcija i performansa te arhiviranja dokumenata i snimki njegovih medijskih nastupa kojima podcrtava lokalnu korupciju, putove gospodarenja novcem i financiranje vrijednosno upitnih kulturnih projekata u svom rodnom gradu Sisku.
U kontekstu serije izvedbenih pokora, Vice Tomasović je u Galeriji Vladimir Bužančić u Zagrebu (2021.) predstavio virtualno peto zazidavanje – Kvintesenciju, kao videoperformans koji se u prirodnoj veličini prikazuje u prostoru. Peta je Pokora videoinstalacija te kripto-umjetničko djelo.
U okviru Dana performansa MMC-a (2014.) Damir Stojnić na riječkom je Korzu izveo performans DIESELL, svojevrsni juriš na sve bankomate instalirane u centru Rijeke.
Kolektivni performans Odgovor – rov izveden je kod graničnog prijelaza Rupa (2004.) te je ujedno označio otvorenje druge FONA-e, na dan ulaska Slovenije u Europsku uniju. Uslijedio je i njegov nastavak u Piranskom zaljevu, Odgovor – rov II, kao izvedbeni odgovor na projekt Družbe Adria.
U performansu Ispričavam se (2009.) Božidar Katić ispričava se 70 država, na 55 jezika, rabeći jedino frazu-performativ „Ispričavam se“. Na DOPUST-u u Splitu i na Salonu revolucije u Zagrebu izvodi performans Kupujmo hrvatsko (2008.), kojim je destruirao još jedan performativ – onaj Hrvatske gospodarske komore.
Performans umjetnika Kreše Kovačičeka i Tajči Čekade nastao je u jeku afere „Selotejp“ u prostoru tadašnje Galerije likovnih umjetnosti Osijek, 2006. godine.
Performans, živu skulpturu Zona sumraka (1987.) nakon Čakovca Krešo Mustać pokušao je izvesti u Rijeci, u čemu ga je spriječila ondašnja politička elita.
Na izložbi Dalmacijavino – izložba solidarnosti (2012.), Gildo Bavčević izveo je performans Dalmacijavino Resistance, kojim je otvoreno poručio da od bočica Pipi pića preostaje napraviti Molotovljeve koktele.
Rad Dioklecijanova 1 poetski je dokument spora između Grada Splita, umjetničke udruge AAA (Adria Art Annale) i tvrtke Lino, oko prostorije od petnaestak kvadrata u vlasništvu Grada Splita u Dioklecijanovoj palači.
Ivica Jakšić Čokrić Puko & Multimedijalna, putujuća, artistička skupina za mentalnu higijenu, fizikalnu terapiju i brzu prehranu „Šušur“ Bol u akciji Premještanje plaže Zlatni rat na sigurno mjesto, izvan dometa birokratskih struktura pozvali su stanovnike Bola i Brača na sudjelovanje.
Na Pulskom Forumu (2019.) i.j.piNO i njegov partner D.S. Dragoon izveli su performans kojim su kritizirali inicijativu tadašnjeg potencijalnog ulagača u brodogradilište Uljanik.
Na festivalu Almissa Open Art (2015.) Petar Grimani organizirao je umjetničku radionicu kao pripremu za instalacijski performans Most izveden na Cetini. Na festivalu DOPUST (2016.) umjetnik je predstavio projekt Ruta 2016 Split, koji su izveli građani na javnim površinama grada Splita.
U djelu Prekinuta igra Slaven Tolj upućuje promatrača na cijeli niz povijesnih i prostornih činjenica. Fotografije je prema Toljevim uputama snimio Boris Cvjetanović.
Akcija dijeljenja sira i vrhnja na tržnici Dolac, koju su inicirale umjetnica Kristina Leko i nevladina organizacija BLOK, označila je početak višegodišnje inicijative za zaštitu zagrebačkih mljekarica i njihova običaja proizvodnje i prodaje sira i vrhnja kao izvornog proizvoda kontinentalne Hrvatske u trenutku otvaranja pregovora o ulasku Hrvatske u Europsku Uniju.
Dan prije samog ukazanja, Damir Čargonja Čarli ga je na Facebook stranici beach bara Morski prasac najavio, i to u 18 h na blagdan Velike Gospe, koji se u Rijeci svečano i masovno obilježava i predstavlja bitan praznik
Za vrijeme prosvjeda zagrebačkim ulicama, koji je izgledao kao svojevrsna okupacija teritorija, Njec Hranjec, zagrebačka transrodna punkerka i frontwoman benda Abergaz, presrela ih je nekoliko puta, vozeći se na poniju iza kojeg su se koturale boce u najlonskoj vrećici, privezane za bicikl, užetom za sušenje rublja.
20. listopada 2015. godine grupa branitelja započela je prosvjed ispred Ministarstva branitelja u Zagrebu, Savskoj ulici 66, izražavajući nezadovoljstvo tadašnjom vladajućom politikom i zahtijevajući smjenu ministra Predraga Matića i njegovih zamjenika.
Akcija se sastoji od lijepljenja plakata Josipa Broza Tita i poruke “Poštujte šestoricu” u Kružnoj ulici ispred kluba Palach prije parlamentarnih izbora 1999. godine.
Pad kratodemije je završni čin višemjesečne akcije u sklopu koje se Ivan Mesek, umjetnik i, tada stručni suradnik za kulturu u gradskoj upravi, svake subote s balkona varaždinske Gradske vijećnice obraćao narodu.
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “ACCEPT ALL”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Kolačić
Trajanje
Opis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.