Povijest političkog performansa

Dobro došli u bazu političkog performansa!

Ova baza podataka je rezultat istraživanja o povijesti političkog performansa u Hrvatskoj. Sadrži pregled nekih od najistaknutijih političkih performansa, happeninga i akcija s ovih prostora od 1960-ih do danas. Uvidom u dostupnu literaturu i kataloge te kroz razgovore sa samim umjetnicima/cama i njima bliskim ljudima, istraživački tim je opisao odabrane performanse, njihov društveno-politički kontekst i odjek te sakupio popratne vizualne materijale i isječke iz novina.

Baza služi dokumentiranju angažiranih umjetničkih praksi zbog čega je uvijek otvorena za nadopunu i nadgradnju, kako bi što točnije i aktualnije mapirala topografiju političkog performansa u Hrvatskoj.

Autori tekstova: Josipa Bubaš, Darko Šimičić, Suzana Marjanić i Zvonimir Dobrović.

Sufinancirano sredstvima programa Kreativna Europa Europske unije u okviru projekta ACT: Art, Climate, Transition.

Antiudruga: Novac, / Narodni trg Zadar, siječanj 2003.

Antiudruga

Antiudruga    Antiudruga je izvedbena skupina koje je djelovala u Zadru od 2003.-2005. godine i čiji su članovi bili Boris Kadin, Mario Županović i Miro Pucar. Skupina je osnovana i nazvana Antiudruga u godinama u kojima se u umjetnost počeo miješati civilni sektor i nevladine platforme. Jedan od takvih događaja  bio je i notorni Sajam…

Details

Vlasta Žanić, Voda do grla, 2020.

U Vodi do grla, kako je glasio naziv morskoga hepeninga Vlaste Žanić, izvedenom posljednjega dana festivala Almissa Open Art pandemijske 2020. godine
u suton, svi su nazočni, većinom svečano odjeveni a pritom u moru, prisustvovali tom morskom gastronomskom hepeningu uz šampanjac i kanape sendviče.

Details

Miyu Križanić, Presvlaka, 2017.

U sklopu izložbe Žena – trudnica – majka: zelene sfere i nekropolitike, Miyu Križanić održala je i koncert sa svojim bendom Srbi, a u toku izvedbe pjesama izvela je i performans Presvlaka.

Details

Ivana Popović: Žrtve mode, 2008., 2009.

U svojim je kritičkim antimodnim performansima Ivana Popović (1968–2016) progovorila o pitanju konkurencije, o tome kako, nažalost, i u svakom drugom životnom segmentu vlada darwinovska konkurencija, za razliku od one Kropotkinove želje o uzajamnoj pomoći…

Details

Božidar Jurjević – Fuck the Governement, 1998.

1999. godine, tadašnje Ministarstvo obrazovanja s 1700 kn nagradilo je prosvjetare koji nisu sudjelovali u štrajku, pa tako i Jurjevića. Budući da su njegove molbe kolegama da zajednički novac ulože u nešto što je potrebno djeci bile odbijene, umjetnik je uzeo svoju “nagradu”, „otišao ravno u slastičarnicu i naručio kolače za svu djecu u školi“.

Details

Ksenija Kordić – Naša krv, 2022.

Uslijed uskraćivanja pobačaja Mireli Čavajdi, koje je u javnost ponovo dovelo pitanje prava na pobačaj koje se kontinuirano krši u hrvatskim bolnicama, zagrebačka feministkinja, aktivistkinja i umjetnica Ksenija Kordić održala je performans Naša krv.

Details

Zlatko Kopljar – Ljubavni pucanj/Love shot, 1996.

Zlatko Kopljar na metak je dao ugravirati riječ ljubav na hrvatskom, engleskom i latinskom jeziku. Prateći video rad prikazuje umjetnika kako sprema metak u džep i vozi se do dogovorenog mjesta gdje ga čeka puška koju puni i publika koja prisustvuje umjetničkom činu.

Details

Ante Kuštre – Liber-libra, 1997.

Antre Kuštre je prvi reagirao na PDV na knjigu i to na način da je, kod Marulićeva spomenika, a preko puta Znanstvene knjižare u Splitu, prodavao knjige na kile; jedan kilogram poezije stajao je trinaest kuna, proze – jedanaest, publicistike – devet, te razno – sedam kuna.

Details

Xena L. Županić – vokoperformans Živo-tinja, 2012.

Xena će reći za svoje vokoperformanse da je u njima nit vodilja phoné, glas duboko vezan za zvučni i vokalni izraz bića. U vokoperformansu Živo-tinja umjetnica ističe matricu vlastitoga glasa promišljajući „što je živo biće, odnosno što ono koje je životinjsko čini višim čovještvo u meni.

Details

Zlatan Dumanić – Moralna vertikala, 2002.

Zlatan Dumanić u svom protestnom performansu zauzima moralnu vertikalu na postamentu na splitskoj Rivi. Umjetnik drži sokratovski govor i gleda kroz dalekozor, tražeći čovjeka, omladinu, da ih u kontekstu hrvatske stvarnosti poduči da budu nepošteni.

Details

Bojan Koštić – Klanjanje, 2016.

Čin proskineze, u smislu klečanja ispred Konzuma na Trgu Eugena Kumičića u Koprivnici i izgovor molitve Oče naš; slijedi klanjanje i ljubljenje tla ispred trgovine. Umjetnik je navedeni čin antimolitve protiv konzumerizma i tržišta kapitala u tom protestnom performansu ponavljao tridesetak minuta.

Details

Nemanja Cvijanović Aplauz!, 2008. / Foto: Tomislav Domes

Nemanja Cvijanović – Aplauz!, 2008.

U sklopu festivala Operacija grad 2008., Nemanja Cvijanović unajmljuje dvjestotinjak statista čiji je zadatak da prosvjeduju na Cvjetnom trgu u Zagrebu. Nakon sat vremena, koliko je trajao protest, umjetnik vrši isplatu honorara sudionicima. Akcija je postavljena kao filmski set, i fotografski i video dokumentirana.

Details

Vesna Stilinović / Foto: Teatar.hr

Vesna Stilinović – Čak i slovo, 2018.

Tijekom sedam dana trajanja Festivala Sedam dana stvaranja, umirovljena glumica, Vesna Stilinović, koja je radni vijek provela u varaždinskom Narodnom kazalištu, svako je jutro, između 8 i 10 sati nepomično sjedila (svaki dan u različitoj poziciji, na različitim lokacijama i u različitim kostimima) i prosila.

Details

Gildo Bavčević - Unutarnja kontrola, 2017., Sisak / Foto: Youtube, arhiva umjetnika

Gildo Bavčević – Unutarnja kontrola, 2017.

U performansu Unutarnja kontrola Gildo Bavčević hoda gradom, te na natpise, reklame i ostale sadržaje koji su indikacija neoliberalnog sustava i njegovih apsurda aplicira vlastite pojmove, koje su često u kontrastu ili u ironijskom odnosu prema zatečenim sadržajima.

Details

Ksenija Kordić - Raskid, Zagreb, 2018. / Foto: Arian Jarić

Ksenija Kordić – Raskid, 2018.

Za individualnu akciju Raskid Ksenija Kordić izrađuje objekt – drveni križ na kojemu je knjiga s ispisanim USTAV RH – kao posvetu raskidu Vatikanskih ugovora. Objekt ilustrira činjenicu o tome kako je kroz Vatikanske ugovore naša država ustvari u vazalnom položaju spram jedne vjerske institucije.

Details

Zoran Pavelić, Osunčana mjesta, 2017. / Foto: Zoran Pavelić

Zoran Pavelić – Osunčana mjesta, 2017.

Na početku performansa Zorana Pavelića sudionici odabiru i zauzimaju poziciju na osunčanom mjestu, na kojem stoje osvijetljeni nekoliko minuta, zatim odabiru novo, osunčano mjesto, i tako mijenjaju lokacije do kraja polusatnog performansa.

Details

Vlatko Vincek - Titivillus, 2021. / Foto: AK Galerija, Koprivnica

Vlatko Vincek – Titivillus, 2021.

Performans Titivillus izveden je u sklopu istoimene izložbe u zagrebačkoj galeriji Vladimir Bužančić. Na četiri galerijska postamenta postavljena su četiri kanonska teksta zapadne kulture (Platonova Država, Hegelova Filozofija povijesti, Heideggerov Bitak i vrijeme, Benjaminovi Estetički ogledi). Odabirom nekih od najznačajnijih autora zapadne misli, te njihovim bičevanjem, autor simbolički preispituje mogućnost spoznaje i istine.

Details

Vlatka Horvat, Koji dođu i stoje, 2018. / Foto: 2. Bijenale industrijske umjetnosti

Vlatka Horvat – Koji dođu i stoje, 2018.

U sklopu 2. bijenala industrijske umjetnosti „Na leđima palih divova“, koji su kurirale kustosice kolektiva WHW, umjetnica Vlatka Horvat poziva građane na sudjelovanje u performativnom činu koji se odvija na ulazu u riječko brodogradilište 3. maj.

Details

Vlatka Horvat, 15th Extraordinary Congress, 2014.-2017. / Foto: arhiva umjetnice

Vlatka Horvat – 15th Extraordinary Congress, 2014.-2017.

Za svaku od dvanaest inkarnacija performansa 15th Extraordinary Congress, Vlatka Horvat okuplja novu grupu sudionica kojima je zajedničko to da su rođene na području Jugoslavije u periodu između kasnih šezdesetih i ranih osamdesetih te da sada žive u gradu ili široj regiji gdje se projekt realizira.

Details

Šikuti Machine: Telci, 17. srpnja 2014, Festival plesa i neverbalnog teatra, Gradska loža u Savičenti) / Foto: Andi Benčić

Šikuti Machine – Telci, 2014.

Performans Telci multimedijalne grupe Šikuti Machine održan je u gradskoj loži u Savičenti 2014. godine. Za vrijeme izvedbe publika je s razglasa slušala fragmente iz Waldena pjesnika i filozofa prirode Henryja Davida Thoreaua.

Details

Milijana Babić: 7 dana za ženu, 2012. / Foto: Drugo more

Milijana Babić – Zdravo Marijo, milosti puna, 2016.

Umjetničku akciju, realiziranu u suradnji sa SOS telefonom te građankama i građanima Rijeke, Milijana Babić započela je ispred Klinike za ginekologiju i porodništvo riječkoga KBC-a, protestno je kontrapunktirajući moliteljima inicijative ”40 dana za život”.

Details

Udruga DADAnti – Udruga za promicanje Eksperimentalne Umjetnosti: Himna, 2012.

Udruga DADAnti – Himna, 2012.

Franko Bušić i njegova udruga DADAnti na izložbi Re: Referendum (Split, 2012.) organizirali su performans Himna u kojoj su Ursonatu Kurta Schwittersa postavili kao potencijalnu himnu Europske unije.

Details

Susret dviju akcija: Vladimir Dodig Trokut: Sam sebi muzej i Vlasta Delimar: Evo ti kurac, evo ti pička (manifestacija s uličnim događanjima Tkalčićeva po drugi put u organizaciji Antoanete Pasinović, 1982.)

Vladimir Dodig Trokut – Antimuzej, 1972.–2018.

Vladimir Dodig Trokut, likovni umjetnik i sakupljač umjetnina, djelovao je akcijama i performansima, a početkom 80-ih postaje poznat kao „prvi naš umjetnik smeća“ (Junk Art). U Zagrebu je pokušao otvoriti antimuzej industrijske arheologije, što se nije realiziralo za njegova života.

Details

Marijan Crtalić: pozivnica za izložbu Mogućnosti otpora. Galerija moderne i suvremene umjetnosti Centra za kulturu Vela Luka, 2014.

Marijan Crtalić – Mogućnosti otpora, 2007.–2020.

Kao što je Marijan Crtalić izjavio, serija radova Mogućnosti otpora predstavlja niz akcija i performansa te arhiviranja dokumenata i snimki njegovih medijskih nastupa kojima podcrtava lokalnu korupciju, putove gospodarenja novcem i financiranje vrijednosno upitnih kulturnih projekata u svom rodnom gradu Sisku.

Details

Vice Tomasović: Kvintesencija (2021.) / arhiva umjetnika

Vice Tomasović – Kvintesencija, 2021.

U kontekstu serije izvedbenih pokora, Vice Tomasović je u Galeriji Vladimir Bužančić u Zagrebu (2021.) predstavio virtualno peto zazidavanje – Kvintesenciju, kao videoperformans koji se u prirodnoj veličini prikazuje u prostoru. Peta je Pokora videoinstalacija te kripto-umjetničko djelo.

Details

Damir Stojnić: DIESELL (Dani performansa MMC-a, Rijeka, 2014.) / Foto: Suzana Marjanić

Damir Stojnić – DIESELL, 2014.

U okviru Dana performansa MMC-a (2014.) Damir Stojnić na riječkom je Korzu izveo performans DIESELL, svojevrsni juriš na sve bankomate instalirane u centru Rijeke.

Details

Božidar Katić, Ispričavam se, 2009.

Božidar Katić – Kupujmo hrvatsko, 2008., Ispričavam se, 2009.

U performansu Ispričavam se (2009.) Božidar Katić ispričava se 70 država, na 55 jezika, rabeći jedino frazu-performativ „Ispričavam se“. Na DOPUST-u u Splitu i na Salonu revolucije u Zagrebu izvodi performans Kupujmo hrvatsko (2008.), kojim je destruirao još jedan performativ – onaj Hrvatske gospodarske komore.

Details

Most, instalacijski performans na Cetini

Petar Grimani – Most, 2015. i Ruta, 2016.

Na festivalu Almissa Open Art (2015.) Petar Grimani organizirao je umjetničku radionicu kao pripremu za instalacijski performans Most izveden na Cetini. Na festivalu DOPUST (2016.) umjetnik je predstavio projekt Ruta 2016 Split, koji su izveli građani na javnim površinama grada Splita.

Details

Crno sunce, 2016.

Kulturnjaci, 2016.

Za vrijeme ministra Zlatka Hasanbegovića, grupa umjetnika pod nazivom Kulturnjaci 2016. godine izvela je nekoliko prosvjednih akcija u Zagrebu.

Details

Kristina Leko – Mlijeko 2002./2003.

Akcija dijeljenja sira i vrhnja na tržnici Dolac, koju su inicirale umjetnica Kristina Leko i nevladina organizacija BLOK, označila je početak višegodišnje inicijative za zaštitu zagrebačkih mljekarica i njihova običaja proizvodnje i prodaje sira i vrhnja kao izvornog proizvoda kontinentalne Hrvatske u trenutku otvaranja pregovora o ulasku Hrvatske u Europsku Uniju.

Details

Sonja Njec Hranjec – Kotrljajuće kazalište apsurda, Zagreb, 2015.

Za vrijeme prosvjeda zagrebačkim ulicama, koji je izgledao kao svojevrsna okupacija teritorija, Njec Hranjec, zagrebačka transrodna punkerka i frontwoman benda Abergaz, presrela ih je nekoliko puta, vozeći se na poniju iza kojeg su se koturale boce u najlonskoj vrećici, privezane za bicikl, užetom za sušenje rublja.

Details

GEFF 69

GEFF 69, 1970.

Susret filmskih istraživača GEFF 69 za osnovni cilj je imao prikazivanje novih i eksperimentalnih filmskih ostvarenja domaćih autora.

Details