Prekinuta igra
Fotografija, Dubrovnik, 1993.
Slaven Tolj jedan je od najznačajnijih umjetnika hrvatske likovne scene. Njegova radikalna i minimalistička praksa koja obuhvaća performanse, fotografije te gotove situacije i objekte, često se bavi konkretnim društvenim činjenicama i povijesnim događajima. Na svojim počecima, 90-ih godina, njegov rad bio je usmjeren na situaciju u vlastitoj zemlji, odnosno na raspad Jugoslavije, a posebno na opsadu njegovog rodnog grada Dubrovnika tijekom 1992. – 1993. godine. U djelu Prekinuta igra umjetnik upućuje promatrača na cijeli niz povijesnih i prostornih činjenica. Radnja je smještena na Bunićevoj poljani, trgu koji se nalazi iza dubrovačke katedrale, koja je stoljećima bila omiljeno mjesto za dječje igre. Pri igranju teniskim lopticama često se desi da se loptice zaglave visoko među akantusovo lišće na pilastru katedrala. Tada se igra prekida a loptica ostaje podsjetnik na djecu i njihovu zabavu. Za referencu u daljnjoj prošlosti umjetnik upućuje na natpis u kamenu na crkvici Sv. Roka gdje od srednjeg vijeka stoji latinski natpis Pax vobis. Memento mori qui. ludetis pilla (Mir s Vama. Sjetite se da ste smrtni vi koji se igrate loptom). Prema predaji, tekst je napisao svećenik iziritiran igračima u blizini njegove crkve. Tijekom opsade 1992. – 1993. godine Dubrovnik je žestoko bombardiran. Gradski trgovi bili su meta pod stalnom paljbom snajperista, a stanovnici prisiljeni na skrivanje unutar gradskih zidina. Djecu nisu mogla doći do svojih omiljenih mjesta. Stoga umjetnik uočava ovu naoko nevidljivu situaciju i sučeljava veliku povijest grada i njegovu trenutnu tragičnu sudbinu povezujući je sa sentimentalnim prisjećanjem na dječju igru i anegdotske povijesne priče.
Cijela situacija, prekinuto događanje i odsutni igrači, zabilježeno je na dvije crno-bijele fotografije koje je prema Toljevim uputama snimio Boris Cvjetanović. Fotografije se nadopunjuju, na jednoj vidimo djecu u igri, dok na drugoj ostaje samo zamrznuti trag događaja kojeg više nema. Prekinuta igra sadrži u sebi snažnu humanu poruku protiv svih ratova i agresija, to je sugestivni prizor specifičnog političkog i povijesnog konteksta.