20 godina umjetnosti, ljubavi i aktivizma
Udruga Domino je slavljeničku 20. Queer Zagreb sezonu najavila početkom siječnja novim programom za podršku domaćim vizualnim/likovnim umjetnicima. U suradnji s Arto oglašavanjem te uz podršku tvrtke Lelo zakupljen je jumbo plakat kod Krivog puta (Savska cesta 14) tijekom cijele 2022. godine. Queer Zagreb podržat će šest autora/ica koji će zajedno proizvesti seriju od 24 rada na temu queer identiteta u Hrvatskoj te time osigurati queer vidljivost u javnom prostoru.
Projekt je započeo umjetničkim fotografijama Sanjina Kaštelana, koji se poigrava s jednom od tema kojoj je posvećena obljetnička sezona – etno queeru, istraživanju queera u domaćoj baštini, narodnim predajama i mitovima. EtnoQueer projekt je kojim Domino, ispreplitanjem djelovanja partnera iz područja kulture, društvenih znanosti i etnologije, želi ponuditi rekontekstualizaciju i reinterpretaciju performativnih praksi – običaja, tradicije, baštine i folklora vezanih za seksualnost, seksualne prakse, rodne uloge i identitetske politike. Projektom se tako istražuje, selektira i potiče queer gledanje te umjetnička reinterpretacija folklorne građe i baštine hrvatskog sela koja sadrži queer elemente i humor, odnosno koja dozvoljava mogućnost igre i subverziju predrasuda, tradicionalistčkog pristupa i dekonstruira uvriježenu ulogu folklora i baštine (u konstruiraju nacionalnog identiteta) u onu koja potiče uključivost, ravnopravnost i odgovornost spram Drugoga.
Kaštelan donosi idejno rješenje susreta elemenata tradicijskih nošnji i/iz folklornih navada te senzualnosti otkrivenoga muškog tijela. Na trećem Q20 plakatu prikazana je jedna vrsta obuće vrličke muške narodne nošnje koja spada u sam vrh nacionalnog etnografskog blaga u Hrvata. Književni izraz “obuća” u vrličkoj tradicijskoj terminologiji označava tek jednu, određenu vrst predmeta koja se obuva na noge. Na bosu nogu navlači se obuća, predmet, koji bi u današnjem smislu riječi, bio prava čarapa. Ali ovoj “čarapi” je donji dio, stopalo, ispleten glatkimbodom od bijele domaće vune, a grlić lista noge iskrojen od mrkog stupanogsukna. Grlić je ukrašen vezom lančancem, ovijancom i obametom, te oivičen vunenim crvenim gajtanom.
Vrlička narodna nošnja uspjela je izuzetno kvalitetno i dosljedno sačuvati stilske odlike srednjovjekovnog kulturnog inventara i tradicije. (Ivančić, S. (2000). Vrličke starine (ili) vrlička tradicijska baština. Ethnologica Dalmatica.)
Sanjin Kaštelan, rođen 1977. u Rijeci, diplomirani je hungarolog i filozof, koji se nakon dugogodišnjih poslovnih iskustava u marketingu te festivalskoj produkciji, fotografijom počeo baviti rekreativno, a potom i profesionalno. Najčešće surađuje na projektima produkcijskih kuća te marketinških agencija (social/digital), no radost pronalazi u rekreiranju ljepote izvanjskoga te svijeta emocija.