Bruno Isaković i Nataša Rajković – Yira, yira
Autori / Authors: Bruno Isaković & Nataša Rajković (Hr / Argentina)
Izvođači i koautori / Performers and Co-authors: Juan Ejemplo, Leandra Atenea Levine Hidalgo, Pichón Reyna, Sofía Tramazaygues
Prijevod / Translation: Silvija Stipanov
Produkcija / Production: Domino
Koprodukcija / Co-production: Drugo more, Malo Sutra, EPK 2020 / ECC Rijeka 2020
Jezik / Language: španjolski / Spanish
Titlovi / Subtitles: engleski i hrvatski / English and Croatian
Predstava „Yira, yira“ je nastala u suradnji autora Brune Isakovića i Nataše Rajković s izvođačicama/ima, seksualnim radnicama/ima i queer aktivistkinjama/ima iz Argentine: Juan Ejemplo, Leandra, Pichón Reyna i Sofía Tramazaygues. Njihove osobne priče otkrivaju nam mnoge skrivene aspekte prostitucije, a seksualni rad pritom se pokazuje u previranju između osobne odluke i životnih okolnosti. Govoreći o prostituciji, u društvu koje žudnju i seksulani užitak odvaja od rada i posla, propituje se koliko smo danas daleko odmakli od erosa i tijela uopće. U isto vrijeme otvara se pitanje radnih uvjeta općenito, ekonomije i zahtjeva tržišta, margina i središta moći, želja i strahova, snova i realnosti.
Društvo iskorištava seksualni rad i uživa u njemu onoliko koliko ga moralizira i prezire. Kada razmišljamo o seksualnom radu, podrazumijevamo razmjenu usluge za novac. No, koja je zapravo puna cijena i tko ju plaća? Klijenti, ili seksualni radnici i radnice svojim društvenim statusom, svakodnevnom stigmatizacijom,nepostojećom socijalnom zaštitom, pravnom nesigurnošću i mnogim drugim rizicima posla.
Prostitucija je konfliktno i složeno područje koje presijeca razna pitanja ekonomske, etičke, pravne,religijske, rodne i klasne naravi. Sklizak je to teren za vladajuće strukture, teorije, pa i same civilne ljudskopravaške organizacije oko pitanja njena uređenja i asimilacije. Dok Hrvatska inercijom zauzima konzervativni stav o ilegalnoj prostituciji, seksualni je rad u Argentini dozvoljen, a manjak regulacije nadomješten je visokom razinom organiziranosti seksualnih radnika kroz sindikate još od 1994. godine, koji čine značajne korake u borbi za pravednije i bolje životne i radne uvjete seksualnih radnika.
Bruno Isaković je koreograf, plesač, performer i plesni pedagog. Diplomirao je suvremeni ples u Amsterdam School of the Arts 2009. godine. Dobitnik je nagrade žirija za najbolju solo izvedbu na Solo Dance međunarodnom festivalu u Budimpešti te nagrade struke za najboljeg koreografa (“Nečastive”, 2016). Solo izvedbom Denuded (2013.) nastupa diljem svijeta, od New Yorka, Brazila, Tokia, Londona, Sao Paola do Hobarta. Umjetnički je direktor Sounded Bodies festivala u Zagrebu.
Nataša Rajković je kazališna redateljica, dramaturginja, producentica i bivša ravnateljica Kulture promjene Studentskog centra pri Sveučilištu u Zagrebu. Od 2021. profesorica je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. U suradnji s redateljem Bobom Jelčićem razvija autorski kazališni koncept te ostvaruje izvedbe koje su internacionalno prepoznate i prikazane diljem Europe. Predstave u koprodukciji Kulture promjene, višestruko nagrađivane na interancionalnoj razini, postavile su temelje nove generacije hrvatskih umjetnika različitih područja djelovanja.
Eng.
The performance “Yira, yira” talks about experiences of four sexual workers from Argentina in which Juan Ejemplo, Leandra, Pichón Reyna and Sofía Tramazaygues reveal aspects of prostitution we rarely think about. Through their stories we enter the world of sexual work defined by personal choice and circumstances, but we also become aware that at the same time we are talking about work conditions in general, demand and supply curves in an open market, margins and centres and social powers that come with those positions, desires and fears, dreams and realities.
Society exploits and take pleasure in sexual work to the same extent as it moralizes and despises it. Prostitution therefore becomes a complex crossroad of economy, sex, gender, age, power dynamics, class and choice. When we think about exchange of money for sex, we usually consider only the clients paying the sexual workers for their service, but what is the full price in reality and who pays it in the end? Clients with their money or sexual workers with their social status, legal insecurities and many more risks that come with the job?
Bruno Isaković is a performer and choreographer living in Zagreb, Croatia. He graduated contemporary dance from Amsterdam School of the Arts in 2009. He has received various scholarships, as well as Jury Award and Best Solo Dance at Solo Dance International Festival in Budapest and Croatian national award 2016 as a best choreographer for Denuded (ensemble version). His solo Denuded (2013) toured around the world from New York, Tokyo, London, Sao Paulo to Hobart. He is Artistic director of the Sounded Bodies Festival in Zagreb, Croatia.
Nataša Rajković is a theatre director, dramaturg, writer, producer and former artistic director of the Culture of Change within the Student Centre in Zagreb. Currently she teaches at the Academy of Dramatic Art in Zagreb. Collaborating with the theatre director Bobo Jelčić, they developed their own theatre concept, won numerous awards and toured venues and festivals with their performances all over Europe. Culture of Change (co-)productions have been awarded with more than 50 national and international awards and recognitions, establishing a new generation of artists from all fields of artistic creation.
Gostovanje je ostvareno u okviru programa Be SpectACTive! Kreativne Europe Europske Unije /
The performance is realised with the support of the Creative Europe Programme of the European Union Be SpectACTive!
Sufinancirano sredstvima programa Kreativna Europa Europske unije u okviru projekta Be SpectACTive!