Antiudruga
Antiudruga je izvedbena skupina koje je djelovala u Zadru od 2003.-2005. godine i čiji su članovi bili Boris Kadin, Mario Županović i Miro Pucar. Skupina je osnovana i nazvana Antiudruga u godinama u kojima se u umjetnost počeo miješati civilni sektor i nevladine platforme. Jedan od takvih događaja bio je i notorni Sajam udruga koji se u siječnju 2003. održao u zadarskoj Gradskoj loži u organizaciji OESS-a i na kojem je članovima bilo zabranjeno izvesti performans Novac pod obrazloženjem da organizator ne želi ekscese na javnom mjestu, a posebice ne žele negativne konotacije zbog imena skupine. Organizatori su prethodno pristali na izvedbu no nakon što su saznali da izvedba podrazumijeva agitpropovsku kritiku i vlasti i nevladinih organizacija, skupini su zabranili nastup u Loži te bilo kakvo povezivanje Antiudruge sa Sajmom udruga. Performans je ipak izveden na Narodnom trgu iste večeri i to na način da su Kadin i Županović nastupili u bijeloj, odnosno crnoj halji s tragičnom, odnosno komičkom maskom na licu uz sviranje bubnjeva dok je Pucar bio zamotan od glave do pete u dnevne novine i od tog perfomansa je u izvedbama Antiudruge poznat kao Gospodin Medij. U performansu Novac Antiudruga je uz uzvikivanje anti-kapitalističkih i anti-korporativnih proglasa prva u Zadru javno reagirala na tada začeto miješanje civilnog i NGO sektora u umjetničke prakse, završavajući performans bacanjem tisuća kovanica kuna i lipa po Narodnom trgu. Moguće remećenje javnog reda i mira te prijavu od policije, koja se pojavila na trgu odmah nakon performansa, spriječila su gradska djeca koja su pokupila i odnijela sve novčiće, pa policija zbog nedostatka dokaza nije mogla dignuti prijavu zbog oskvrnuća nacionalne valute.
Nakon Novca skupina je iste godine izvela aktivistički performans Zid na Kalelargi u znak protesta protiv rušenja dijela renesansnog zida zbog potreba lokalnog ugostiteljskog objekta, a sve u simbiozi gradske komunalne vlasti i lokalnih konzervatora. Zid je jedna od prvih akcija/performansa u gradu koja je ukazivala na probleme turistifikacije i gentrifikacije Poluotoka i na masovni turizam koji uništava kulturni identitet grada.
Na festivalu Zadar snova 2003. godine Antiudruga je izvela performans U potrazi za izgubljenim teatrom te predstavu/performans Violator. Ulični performans U potrazi za izgubljenim teatrom odigravao se danju po ulicama i trgovima zadarskog Poluotoka u kojem su članovi uz sviranje trube i bubnjeva ispisivali razne subverzivne poruke na zaštitnoj traci koju su vukli sa sobom. Performans je imao procesijski karakter i završio je simbolički u prostorima srušene kuće na Poluotoku koja je kao ruglo ostala neobnovljena u jeku sveopće apartmanizacije stare jezgre.
Predstava/performans Violator čiju režiju supotpisuju Kadin i Županović izvedena je u Lapidariju Narodnog muzeja u glavnom programu festivala uz sudjelovanje Ane Gospić Županović koja je izvela ples s ribom ugor. Violator je subverzivno progovorio o položaju i značenju uloge umjetnika i glumca u svijetu neoliberalnog kapitalizma.
Kadin i Županović su 2004. u prostoru DHM-a izveli performans Još ne K-omuniciranje u kojem se agresivno obračunavaju dvojica izvođača od kojih jedan neprestano maže pjenom i brije mašinom drugog koji je depresivan i ne želi više biti izvođač. Performans je uključivao i invazivno prolijevanje publike vodom te ispitivanje granica umjetnosti i ekscesa.
Nakon ovog perfomansa Antiudruga nije formalno prestala s radom. Članovi počinju sa samostalnim projektima te se još jednom ujedinjuju u izvedbi Kadinovog uličnog performansa U potrazi za Marcelom Proustom koji se održao na zadarskom forumu uz izvedbu dvadesetak izvođača.
Mario Županović
Izvori:
Mario Županović, Antiudruga u: monografiji VeRRdijevih 20, Zaklada Kultura nova, 2022., str. 68-70
http://www.zadarsnova.hr/arhiva/archiveAll/archive/2003/violator.htm