H-Ister-i-ja Tour mitt humán preselitev
Josip Pino Ivančić
Pazin, 2000.
Motiv za izvođenje performansa bio je najavljeno preseljenje brodogradilišta Uljanik iz Pule, koje je uslijedilo nakon što je Uljanik, kao i brojne firme koje su u vrijeme bivše Jugoslavije zapošljavale veliki broj radnika, tijekom tranzicije opljačkan i doveden u kontinurane stečajne procese, s posljedicama koje su se odražavale kroz otpuštanja radnika i sve lošije radne uvjete. Pulski SDP-ovac preseljenje je komentirao izjavom: “Nije Uljanik farma purana da se seli”. Upravo je ta izjava bila povod Pinu Ivančiću da u Pazinu, gdje djeluje Puris, tada najveći proizvođač i prerađivač purećeg mesa u Hrvatskoj, održi jednu sekvencu performansa. Naime, performans je bio zamišljen u nekoliko etapa – preseljenje željeznih dijelova Uljanika u Pazin, prijevoz dva purana u okolicu Pule, simulirana gradnja i porinuće papirnatih brodova pored Pazina, no zbog različitih propusta, akcije nisu realizirane u zamišljenom obliku. Pino i njegovi asistenti jedne su subote došli na pazinski trg gdje su ubili purana. Puran je u ovom slučaju simbol “žrtvovanja radnika Uljanika koji su zbog loših radnih uvjeta poginuli gradeći brodove, ali i onih koji su izgubili poslove kao tehnološki višak”, kao i sam Pino Ivančić. Pinova ideja da ispeče purana bila je prekinuta od strane nezadovoljnih građana, nakon performansa stiglo je upozorenje o mogućem otkazu iz Uljanika jer je neovlašteno nosio radno odijelo, a nakon performansa bila je pokrenuta tužba protiv umjetnika. Performans je, naime, administrativnim propustom ostao neprijavljen. Manje je poznata činjenica da je sam umjetnik gotovo cijeli život vegetarijanac i tri dana prije klanja purana izvodio je meditacije i “karmička čišćenja” (prema vlastitim riječima), dok se dnevno u tvornici Puris zakolje više od pet tisuća purana. Nakon svih daljnjih financijskih skandala i krađa u Uljaniku, u Glasu Istre 2020. godine izlazi članak: “Pino Ivančić je bio u pravu”. Performans je re-izveden u sklopu projekta Narančasti pas i druge priče u sklopu PSi #15, Zagreb, 2009. u organizaciji udruge Kontejner.
Josipa Bubaš
JOSIP PINO IVANČIĆ performer je, likovni umjetnik i glazbenik. Od sedamdesetih godina bavi se konceptualnom umjetnošću i performansom. Pod utjecajem Beuysa započinje proces stvaranja tzv. “socijalne skulpture”, čime počinje propitivati društvene i radne odnose. Kao radnik Uljanika, često se bavio temema radničkih prava, privatizacijom, odnosom pojedinca i politike, djelovao je u kazališnim i plesnim predstavama, bendovima, a radovi su mu izloženi na brojnim samostalnim i skupnim izložbama i festivalima. Njegovi radovi realizirani su u različitim medijima – od videa, sound arta, kazališta, performansa i brojim drugim hibridnim formama.
Popis literature:
Kontejner. (2009). Narančasti pas i druge priče (još bolje od stvarnosti). Josip Pino Ivančić (HR): H-Ister-i-ja Tour mitt humán preselitev. Preuzeto s: https://www.kontejner.org/projekti/k-032-narancasti-pas-i-druge-price-jos-bolje-od-stvarnosti/performansi-7/h-ister-i-ja-tour-mitt-humn-preselitev/
Marjanić, S. (2006). Ekspolatacija i monumentalizacija izvedbe životinje kao žive, mrtve ili ubijene ideje. Treća (vol. 8, no. 2).
Šišović, D. (2002, 31. listopada). Pod izlikom “umjetničkog performancea” Pino Ivančić izmracvrio i zaklao purana!. Glas Istre.
Popis priloga:
H-Ister-i-ja Tour mitt humán preselitev, performans, Pazin (HR), 2000., kadar iz videa. Preuzeto s: Kontejner. (2009). Narančasti pas i druge priče (još bolje od stvarnosti). Josip Pino Ivančić (HR): H-Ister-i-ja Tour mitt humán preselitev. https://www.kontejner.org/projekti/k-032-narancasti-pas-i-druge-price-jos-bolje-od-stvarnosti/performansi-7/h-ister-i-ja-tour-mitt-humn-preselitev/
Šišović, D. (2002, 31. listopada). Pod izlikom “umjetničkog performancea” Pino Ivančić izmracvrio i zaklao purana!. Glas Istre.
Kapuralin, V. (2002, 4. studenog). Oni koji muče životinje spremni su mučiti i ljude. Glas Istre.
Ivančić, J. P. (2002, 4. studenog). Nisam ja nikakav sadist ni krvolok. Glas Istre.