Zdravo Marijo, milosti puna
Milijana Babić
Videodokumentacija umjetničke akcije 7 dana za ženu u suradnji s SOS telefonom, Rijeka, 2012.
Na tragu razotkrivanja ciničke dimenzije religije, u onome trenutku kada ona funkcionira samo kao politička proteza, a ne nasljedovanje “istine”, kako to navodi Peter Sloterdijk u knjizi Kritika ciničkoga uma (1983.), možemo iščitati triptih-izložbu Zdravo Marijo, milosti puna (2016.) riječke umjetnice Milijane Babić.
Prvi dio kiničke triptih-izložbe Zdravo Marijo, milosti puna čini videodokumentacija umjetničke akcije 7 dana za ženu koja je nastala kao reakcija na međunarodnu katoličku inicijativu ”40 dana za život”, koja se kod nas, pod okriljem države, provodi od 2014. godine u 24 hrvatska grada (http://40danazazivot.com/). Umjetničku akciju, realiziranu u suradnji sa SOS telefonom te građankama i građanima Rijeke, Milijana Babić započela je ispred Klinike za ginekologiju i porodništvo riječkoga KBC-a, protestno je kontrapunktirajući moliteljima inicijative ”40 dana za život”, a idućih dana akcija je izvedena ispred državnih institucija i Katedrale sv. Vida. Završetak akcije umjetnica je vremenski označila Međunarodnim danom žena ispred Gradske uprave u Rijeci. Drugi dio kiničke triptih-izložbe Zdravo Marijo, milosti puna pod nazivom Mudre misli u ironijskom modusu sabire “mudre misli” – njih pedesetak, sakupljenih u “mudru knjigu”, pri čemu publikacija podsjeća na mudru knjigu, kao dokaznicu, pokaznicu, monstruarij o svemirskom poslanstvu ljudske gluposti. Riječ je, naime, o “mudrim mislima” iz katoličkih tiskanih medija, uglavnom Glasa Koncila u razdoblju 2015.–2016. godine (usp. Babić 2016., 2020.).
Završila bih ovaj kratak izložbeni dodatak za Milijaninu angažiranu izložbu građanske hrabrosti komentarom Jasmina Klarića objavljenoga u Novom listu 16. listopada 2016., koji jednako tako otvoreno kao i Milijanina izložba razotkriva što zapravo stoji iza moliteljskog udara – u svemu tome abortus je sporedan; riječ je, naime, o ratu protiv slobode.
Suzana Marjanić
Recentni rad riječke umjetnice MILIJANE BABIĆ (Rijeka, 1974.) temelji se na performativnoj umjetničkoj praksi i često razvija u smjeru kontekstualno specifičnih dugotrajnih akcija u javnom prostoru. Polazišna točka njenog rada je vlastita pozicija žene i umjetnice koju propituje u svom neposrednom okruženju. Raznovrsne medije prilagođava konceptu, a njezini se radovi često razvijaju u smjeru kontekstualno specifičnih dugotrajnih projekata. Diplomirala je likovnu umjetnost na Tehnološkom institutu u Durbanu, Južnoafrička Republika, i magistrirala na Akademiji za likovnu umjetnost i dizajn u Ljubljani. Dugogodišnja je suradnica festivala Mesto žensk u Ljubljani. Od 2007. do 2014. surađuje s Akademijom primijenjenih umjetnosti u Rijeci. Članica je udruženja umjetnika Delta 5 i SIZ iz Rijeke. Sudjelovala je na mnogobrojnim izložbama i festivalima u zemlji i inozemstvu.
Literatura:
Babić, Milijana. 2016. “Molitvom spasimo žene od nametnute krivnje”. Dostupno na: http://drugo-more.hr/milijana-babic/
Babić, Milijana. 2020. „Nadolazeća utopija u kojoj treba iznova promišljati ‘ekonomije življenja’“. (Razgovarala Suzana Marjanić u okviru programa Galerije Prozori, Zagreb). Dostupno na: https://issuu.com/knjinicegradazagreba/docs/milijana_i_suzana_-_galerija_prozori_1_
Kovač, Iva. 2016. “Milijana Babić i tehnike ready-made-a u političkom prostoru”. Dostupno na: http://dematerijalizacijaumetnosti.com/milijana-babic-i-tehnike-ready-made-a-u-politickom-prostoru/
Marjanić, Suzana i Lidija D. Delić. 2017. “Žena u mreži: imperativ i/ili s sloboda rađanja u suvremenom i folklornom kontekstu”. Treća, br. 1–2, vol . XIX: 73–96.