Aukcija crvene
Mladen Stilinović
Akcija, Beograd 18.4.1976.
U okviru manifestacije 5. Aprilski susret u Studentskom kulturnom centru u Beogradu održana je izložba-akcija grupe zagrebačkih umjetnika. Svatko od izlagača izložio je ili izveo radove karakteristične za njihov individualni umjetnički interes.
Mladen Stilinović je izložio niz slika s tekstom: Prodaja crvene, Aukcija crvene, Manipulacija crvenom, Potrošnja crvene. Ovi radovi pripadaju većoj seriji koju će Stilinović razvijati tijekom cijelog svojeg višegodišnjeg opusa, a odnose se na upotrebu i značenje crvene boje. Crvena boja je u socijalizmu dobila neprikosnovenu političku konotaciju i dobila simboličko značenje revolucije, napretka i bolje budućnosti. Stilinović u svojim tekstovima navodi da je želi desimbolizirati i učiniti je samo bojom koja se može trošiti u raznim sadržajima. Svjestan je da čitanje takvog njegova rada zahtijeva brisanje svega naučenog o crvenoj boji jer, u protivnom, dolazi do apsurdnog čitanja i zbunjujućeg tumačenja djela. Za vrijeme trajanja izložbe-akcije Stilinović je izveo akciju kojom je dodatno ironizirao svijet umjetnosti. Publici je, u formi javne aukcije, ponudio na prodaju sliku Aukcija crvene. Kritičarka Bojana Pejić je vodila aukciju s početnom cijenom od pet dinara. Nakon kratkog nadmetanja slika je prodana Biljani Tomić za cijenu od sto dinara. Nakon aukcije, Stilinović je sliku Poklonjena crvena poklonio umjetniku Raši Todosijeviću. U ovim akcijama Stilinović je temi upotrebe crvene boje dodao još jedan element koji će se kasnije često pojavljivati u njegovu radu, a to je novac. U nekim kasnijim radovima crvenu boju je povezivao s upotrebom ružičaste boje ukazujući na kontradiktoran odnos koji te boje imaju ako im se dodaju simbolička značenja. Jedna od stalnih tema Stilinovićeva rada je odnos ideologije prema svakodnevnom životu. U brojnim primjerima politički rituali, fotografije partijskih kongresa, jezik birokracije i politički govor konfrontirani su s jednostavnim i svakodnevnim prizorima rada, socijalnog života i svakodnevnog razgovora. Primjer takve strategije je rad Ađo voli Stipu / Stipa voli Ađu (1975.), izveden zajedno s Brankom Stipančić (Ađo=Mladen Stilinović, Stipa=Branka Stipančić), u kojem su na zagrebačkim ulicama u vrijeme proslave Praznika rada postavili ljubavne poruke među mnogobrojne političke parole koje slave socijalizam i udarnički rad.
Darko Šimičić
MLADEN STILINOVIĆ (Beograd, 1947.– Pula, 2016.)
Multimedijalni umjetnik, radio je filmove, slike, crteže, kolaže, fotografije, knjige, instalacije, pisao tekstove. U fokusu njegova rada je prelamanje politike u svakodnevnom životu. Djelovao je u Grupi šestorice autora (1975-1979.) i vodio Galeriju Proširenih medija. U ciklusu Eksploatacija mrtvih (1984. – 1990.) analizirao je i interpretirao iskorištavanje mrtvih slikarskih poetika i mrtvih znakova. Djela mu se nalaze u nizu uglednih muzejskih kolekcija.
Popis ilustracija
Aukcija crvene, Prodaja crvene. Galerija SKC Beograd, 1976.
Crveno – roza. Katalog Podrum, Zagreb 1979.
Popis literature
Stilinović, M. (2013) Nula iz vladanja. Muzej suvremene umjetnosti i Mladen Stilinović, Zagreb