Vokoperformans Živo-tinja
Xena L. Županić
Vokoperformans, 2012.
Sâma će reći za svoje vokoperformanse da je u njima nit vodilja phoné, glas duboko vezan za zvučni i vokalni izraz bića. I pritom posebno ističe ulogu umjetnika Carmela Benea, predstavnika talijanskoga neoavangardnoga kazališta i filma, kojega smatra utjelovljenjem svjesnog i duboko promišljenog koncepta ljudskoga glasa – visina, intenzitet i boja glasa. Ukratko, kao što ističe umjetnica, riječ je o bogatstvu boja glasa, iako boja ostaje ista i tonalitet se mijenja. Tako discipliniran glas, zadobiva orkestralni kapacitet punog zamaha.
U vokoperformansu Živo-tinja umjetnica ističe matricu vlastitoga glasa promišljajući „što je živo biće, odnosno što ono koje je životinjsko čini višim čovještvo u meni (?) Koliko Živo-tinja koja u meni tinja, usporedo s onim ‘naučenim’, čovječjim i usvojeno kulturološkim, određuje moju sućnost?“ Naslovnom odrednicom tog animalnog u nama, tom svojom, kako je Xena naziva đakulatorijom „živo-tinja“, rastavlja riječ na nemogući korijen (živo-), jer taj živo/t za nju u životinji tinja, ŽIVOT JE ANIMALIA. Ili kao što bi rekla u svojoj đakulatoriji Xena na jednom od njezinih jezika: „Life (život), Animal (životinja), Gleaming (tinja) / No Secrets / Once in a while just golden plenitude.”
Suzana Marjanić
Xena L. Županić
Labinska multimedijalna umjetnica Xena L. Županić, poznatija daleko više na milanskoj kontrakulturnoj sceni, djeluje u kontekstu vokoperformansa kao rubnog žanra (koji atribuira u tom spoju glasa i zvučne poezije – bukljavina), tanke crvene linije između glazbe i umjetnosti performansa. Inače, umjetnica Xena L. Županić vlastitu umjetnost, ili kako navodi – napor, određuje “gilanističkom utopijom”, shodno pojmu litvansko-američke arheologinje Marije Gimbutas. Pritom umjetnica u odjevnom i izvedbenom kodu koristi i koncept androginije kao koncept performativnoga koji može potkopati hegemonijski sustav rodnih normi, kako je to istražila npr. teoretičarka Papagena Robbins. Godine 2002. postaje članica Labin Art Expressa i Metal Gurua. Danas djeluje kao multimedijalna umjetnica, izvodi vlastite performanse, kazališne predstave kao redateljica i akcije. Imala je bitnu ulogu u programu Labin Art Expressa, odnosno, kako je to istaknula njezina kći Persefone Zubčić, Xena L. Županić svjesno unosi primordijalni majčinski element u dva osnovna projekta Labin Art Expressa s kojima je donedavno surađivala – Podzemni grad XXI te Začeće i rođenje djeteta-boga-umjetnika Heroja 21. st., koji se otkrivaju pod znakom dvaju elemenata – lunarnog (silazak u Podzemni grad i začeće) i solarnog (rođenje heroja-umjetnika koji nastavlja dnevni život). Povlačenjem i silaskom u utrobu Podzemnoga grada, u njezinoj interpretaciji, umjetnici L.A.E.-a gube svoje spolne konotacije postajući androgina noćna bića čije fizičko obličje i vremensko trajanje ne ukazuju na neki precizan i trajan oblik.
Literatura – Izvori:
Labin Art Express: 1992.-2012. (predgovor Viktor Zahtila, pogovor Branko Franceschi; autori fotografija Rajko Tasić… et al.). Labin: Labin Art Express XXI, 2013.
Marjanić, Suzana.2018. „Vokoperformansi – Neda Šimić-Božinović i Xena L. (Loredana) Županić: glumice i umjetnice performansa“. U: Krležini dani u Osijeku 2017. Redatelji i glumci hrvatskoga kazališta. Prvi dio. ur. Petranović, Martina; Senker, Boris; Žugić, Anamarija. Zagreb, Osijek, 2018., str. 201–212.
Županić, Xena L. (Loredana). 2014. Yztok Zapada. Labin: vlastita naklada.
Xena L. Županić, vokoperformans Živo-tinja, 2012. Dostupno na: https://www.youtube.com/watch?v=yPTpLIFyh30&t=59s