Klanjanje
Bojan Koštić
Performans, Koprivnica, 2016.
Čin proskineze, u smislu klečanja ispred Konzuma na Trgu Eugena Kumičića u Koprivnici i izgovor molitve Oče naš; slijedi klanjanje i ljubljenje tla ispred trgovine. Umjetnik je navedeni čin antimolitve protiv konzumerizma i tržišta kapitala u tom protestnom performansu ponavljao tridesetak minuta. Riječ je o činu demaskiranja trgovina i šoping centara kao antimjesta koja danas funkcioniraju kao hramovi, a jedini je bog novac. Ili kao što generacijski upozorava Disciplina Kitchme: „Zaboravili rock‘n‘roll i otišli u shopping mall.“ Umjetnikovim komentarom: „Ljudi-konzumenti kreću se dućanima poput strojeva, imaju jasno određene putanje, a koncentracija im je usmjerena samo na jedno – cijene proizvoda. Konzum i K PLUS franšiza simbolički predstavljaju sve navedeno. (…) Odlazak u takozvane šoping pohode postao je ritualan čin za koji se ljudi posebno spremaju i uređuju, a trošenjem novca duhovno se obnavljaju i rješavaju stresa. Svime upravlja jedan nama nedostižan i nevidljiv entitet (vlasnik korporacije, tajkun ili vlada – tko god je u poziciji moći), biće iznad nas običnih smrtnika, okrutan i svemogući bog koji nam daje kruh naš svagdašnji, načinjen od K PLUS brašna“. Akcija antiklanjanja završila je policijskom intervencijom.
Godine 2017. u okviru ranojutarnjega rođendanskoga hepeninga upriličenoga za Krležu, umjetnik je izveo kiničko (kako bi to jednostavno opisao Peter Sloterdijk – strategijom kojom se mogu potući svi spektakli ciničke moći) klanjanje ispred Konzuma u pothodniku na zagrebačkom Glavnom kolodvoru (performans Molitva). Naime, zamolio je sudionike hodograma, koji su postali dio hepeninga, da zapale po jednu lučicu. I kao što je zabilježio Miroslav Artić, kao vjeran pratitelj Festivala Miroslav Krleža, na portalu Arteista, “na Konzumovoj vrećici položenoj ispred ulaza u trgovački centar Bojan, kao predmolitelj, je posložio sve zapaljene svijeće, kleknuo je uz improvizirani oltar točno ispod Konzumova loga, pobožno otvarajući ritual pokorne i podložne odanosti bogu Konzumu”.
Suzana Marjanić
Bojan Koštić (Koprivnica, 1988.) magistrirao je na Odsjeku kroatologije
na Fakultetu hrvatskih studija u Zagrebu. Paralelno studira i latinski jezik i književnost te
stječe titulu prvostupnika hrvatskog latiniteta. Aktivni je član na nezavisnoj kulturnoj i civilnoj sceni, član Ateliera Koprivnica. Suosnivač i programski voditelj Festivala izvedbenih umjetnosti i kazališta (2015.–2018). Bavi se fotografijom, videografijom, dizajnom i performansom. Izlagao je na nekoliko skupnih i samostalnih izložbi. Finalist je nagrade Radoslav Putar 2020. Vlasnik je obrta KONTRALIHT za videoprodukciju, fotografiju i dizajn. Radi kao voditelj ureda AK galerije i kao programski koordinator u Forumu udruga nezavisne kulture FUNK. U slobodno vrijeme voli obrađivati drvo, restaurirati stari namještaj i, pridodaje, dragati mačke.
Izvori:
Domladovac, Martina. 2016. „Konzum naš svagdašnjih“. Dostupno na: https://www.kulturpunkt.hr/content/konzum-nas-svagdasnji?quicktabs_abeceda_i_kinemaskop=1
Bojan Koštić, Klanjanje, 2016., ispred Konzuma, Koprivnica. Dostupno na: https://www.youtube.com/watch?v=m94l9OoR-ps