Skok
Milan Brkić – Udruga za suvremenu umjetnost Kvart
Performans, 2. DOPUST, Split, 2009.; DOPUST, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 2011.
Milan Brkić performans Skok izveo je 2009. godine na 2. DOPUST-u (Split). Iz vrećice za smeće umjetnik vadi kartonsku kutiju na kojoj je ispisano velikim crnim slovima SPLIT; stavlja kutiju na pod, skače i gazi je, smoždi.
Udruga za suvremenu umjetnost Kvart (Milan Brkić, Rino Efendić, Boris Šitum) osnovana je kao platforma za artikulaciju specifičnih problema splitskog gradskog kotara Trstenik. Na zagrebačkom izdanju festivala DOPUST na temu Decentralizacija (Pogon Jedinstvo, Zagreb, 20. i 21. svibnja 2011.) Milan Brkić izvodi varijantu navedenoga performativnoga anarho-skoka. Desetosekundni performans Centar čini jednostavna anarho-gesta skoka „na Zagreb“. Naime, umjetnik dolazi u prostor Pogona Jedinstva; iz zelene vrećice za smeće vadi kartonsku kutiju na kojoj je ispisano velikim crnim slovima ZAGREB; stavlja kutiju na pod, skače i gazi je, smoždi. Jednostavna gesta ironijske strukture jasno pokazuje odnos decentraliziranih lokaliteta prema zagrebačkoj centralizaciji moći. Pritom je bio zamjetan performativni sako u kojemu je Milan Brkić izveo navedeni performans; kao što kaže – „radi se o sakou kupljenom u second hand shopu, o spoju fine engleske pozicije, Like i ljudi koji se bave vlakovima, s podatkom iz Austrije“. Boris Šitum na festivalskoj Decentralizaciji predstavio se videoperformansom Match Ball, koji je trajao onoliko koliko i glazbena matrica u pozadini videozapisa; riječ je o pjesmi Folsom Prison Blues Johnnyja Casha uz čije je ritmove umjetnik problematizirao stravičan položaj radnica splitskoga Uzora, i time popratio vijest da je 15. svibnja 2011. godine policija konačno privela Brunu Orešara, bivšega tenisača, za gospodarski kriminal.
Suzana Marjanić
MILAN BRKIĆ (Gospić, 1954.) djeluje u okviru Udruge KVART (Boris Šitum, Milan Brkić, Rino Efendić, Željko Marović) koja kao lokalna udruga od 2007. godine održava akcije, performanse u zgradi, na plaži, podzemnoj garaži, na livadi, prostorima svakodnevice, a neki su od tih radova i ostavljeni u prostoru. Članovi Udruge Kvart djeluju kao platforma za artikulaciju specifičnih problema splitske četvrti Trstenik koji koriste kao prostor svog umjetničkog djelovanja. Umjesto u galerijama, izlažu na javnim prostorima, pozivajući tako sve stanare da propituju društvo i okolinu u kojoj žive. Njihovo geslo glasi “Živimo umjetnost” – svi, bez obzira na obrazovanje i afinitet za umjetnost. Bitno je da se suprotstavljamo “Štetnicima”, kako Milan Brkić naziva one koji kontaminiraju javni prostor. Njegovim riječima: „Nijedan istinski splitski umjetnik ne može se pomiriti s time da mu narcisoidi, boljševici i führeri kroje uvjete života. Živio Kvart!“
Literatura:
Brkić, Milan. „Splitska umjetnička scena“. Dostupno na: https://www.youtube.com/watch?v=iBngNhOI_Q8
Jurić, Nina. 2014. Performans, politika i otpor u recentnoj splitskoj umjetnosti. završni rad. Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu. Dostupno na: https://pdfcoffee.com/performans-politika-i-otpor-u-recentnoj-splitskoj-umjetnosti-pdf-free.html
Marjanić, Suzana. 2014. Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas. Zagreb: Udruga Bijeli val, Institut za etnologiju i folkloristiku, Školska knjiga.
Prančević, Dalibor. 2010. „KVART: Kritički prema pozicijama novca i moći“. Kontura art magazin 105: 72–73.
„S Kvartom kroz 2013. godinu“. Dostupno na: http://pogledaj.to/art/s-kvartom-kroz-2013-godinu/