Podržavam
Nikolina Majdak
Performans, Festival Perforacije, Noć performansa, Prolaz sestara Baković, Zagreb, 2021.
Izvode: Nikolina Majdak i Adriana Josipović
U sklopu Festivala Perforacije, odnosno Noći performansa, koja je dio festivala, Nikolina Majdak i Adriana Josipović izvele su performans Podržavam, koji je osmislila Nikolina Majdak. U prolazu sestara Baković, umjetnice mirno stoje ispod poprsja antifašističkih borkinja. Sestra Baković bile su pripadnice antifašističkog pokreta za vrijeme okupacije Zagreba, te su tragično preminule nasilnom smrću slijedom mučenja i progona (Rajka je umrla u bolnici Sv. Duh od posljedica mučenja, a Zdenka je počinila samoubojstvo skočivši s trećeg kata centrale Ustaške nadzorne službe, kako u tekstu Rajka i Zdenka Baković piše Jadran Boban). Prazninu između vlastitih tijela i poprsja junakinja umjetnice ispunjavaju knjigama koje drže na glavi, odnosno „praksu nadomješta teorijom pretvarajući se privremeno u živu karijatidu“, kako je navedeno u najavi teksta. Herojstvo antifašističkih boraca time je suprotstavljeno pasivnošću i teoretiziranjem koji autorica prepoznaje u bliskoj okolini. Umjetnice potpuno mirno stoje ispod poprsja, noseći na glavi knjige dva sata. Tim poetičnim ali angažiranim činom istovremeno odaju počast borkinjama, vraćaju u javni diskurs antifašizam, koji je slijedom povijesnog revizionizma i tranzicije došao na margine, često degradiran i negativno reinterpretiran.
Performans je izveden u sklopu iste manifestacije u Koprivici, gdje su umjetnice na Trgu slobode, stojeći svaka s jedne strane poprsja antifašističkog borca Branko Jambrešić Zriko na glavama nosile gredu. U opisnom tekstu je navedeno“ Prazninu između vlastitog nejunaštva i junaštva odabranih figura iz prošlosti premošćujemo (još i) zajedništvom, pridržavajući zajedno teret koji proizlazi iz ovog nedostatka, pri čemu je podrška moguća isključivo kao uzajamna stvar, i ne postoji bez Drugoga, tj Druge.“
U Zadru je Nikolina Majdak izvela performans izvela u prostoru bivšeg pogona Bagat, i to, kako je navedeno u najavi pri čemu iskazuje poštovanje junaštva „u vidu odabrane statue dijeleći s privremeno njen sadašnji “životni” prostor, te pozivajući ljude na dijeljenje istog prostora s nama za vrijeme trajanja izvedbe.“
Nikolina Majdak u izrazu gaji tehniku kazališnog klauna i fizičkog teatra, a kao izvođačica sudjeluje u mnogim (nezavisnim) kazališnim produkcijama, te performansima i uličnim predstavama, s kojima je gostovala po čitavoj Hrvatskoj i svijetu (od Rusije i Kine, do Meksika, SAD-a, Francuske, Belgije itd). Samostalno i kroz suradnju s umjetničkim organizacijama i udrugama već godinama djeluje na području nezavisne kulture, najvećim dijelom na području cirkusko-kazališne scene. Vodi razne radionice pokreta, te cirkuskih vještina za djecu i odrasle. Od 2015. do 2020. godine asistirala je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, kod profesora Mladena Vasaryja, na Katedri za scenski pokret. Dulji niz godina surađuje s Kućom Ekstremnog Muzičkog Kazališta D.B.Indoša, sudjelujući u mnogim njegovim predstavama (“Antiedip”, “Cefas”, “Hauka molekula”, “Var 19”, “Kašalj čovjek”). Sudjeluje u brojnim uličnim predstavama i ima svoj solo ulični cirkuski komični show “Niske pobude i visoke pete”. U suradnji s Kazalištem Mala scena i Triko Cirkus Teatrom ostvarila uloge u igranim i nagrađivanim predstavama za djecu i odrasle (“Iglica”, “Mala vještica”, “Crna Petra”, “Slavuj”, “Dvije i pol sestre”, “Kaleidoskop” itd). Članica je Hrvatskog društva dramskih umjetnika i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. 2020. osniva umjetničku organizaciju Cirk Pozor (Cirkusom Inspirirano Rubno Kazalište Pozor).
Izvori: