Himna
Udruga DADAnti – Udruga za promicanje Eksperimentalne Umjetnosti
Performans, Split, 2012.
Franko Bušić i njegova udruga DADAnti (Franko Bušić – predsjednik Udruge, Željko Barišić – dopredsjednik i urednik, Andrija Crnković, Hrvoje Bubić, Mario Krajinović, Bruno Paveletić) na izložbi Re: Referendum (kustosi: Natasha i Boris Kadin, NovoMedijska galerija Split, 2012.) organizirali su performans Himna u kojoj su Ursonatu Kurta Schwittersa postavili kao potencijalnu himnu EU. Pročitajmo autorski opis performansa: „Odjeveni u majice s istim logom, ali različitih boja čitaju Ursonatu paralelno, ali različite dijelove. Rad ne reflektira da ili ne. Njihova poruka je: svi smo isti, ali smo svi različiti. To se ne odnosi nužno na EU, nego i na najmanje zajednice, kakva je bračna, kao i na najveće, kakva je opća globalizacija i ujedinjenje svih država u svijetu.“ U katalogu izložbe organizatori navode da se izložba događa u razdoblju u kojem se sloboda pojedinaca ograničava cenzorskim zakonima (ACTA, SCOPA), i paralelno s tim ograničavanjima slobode paradigma neoliberalizma nameće misao da svim tim distopijskim zamkama (koje, recimo, razotkriva teoretičar zavjere Milton William Cooper u knjizi Vidjeh bijelog konja, 1991.) nema navodno alternative. Povodom navedene Himne Željko Barišić ističe da nizozemski performer Jaap Blonk svoju je Ursonatu „doveo da takvog savršenstva da je ne samo maestralno izvodi nego je i cijelu zna napamet! Složit ćete se; znati napamet toliko stihova na nepostojećem jeziku nije mala stvar. Dapače, sa svojom izvedbom nastupa posvuda po svijetu i njegovi honorari su sasvim pristojni. Postoje i izvedbe s cijelim opernim ansamblom“ (prema Barišić 2013.).
Suzana Marjanić
Udruga DADAnti – Udruga za promicanje Eksperimentalne Umjetnosti, Split (osnovana 18. siječnja 2011.) promiče eksperimentalnu poeziju i ostale vrste eksperimentalne umjetnosti, posebice umjetnost performansa, kolaž, eksperimentalne filmove i strip. Naglasak Udruga postavlja na afirmiranje mladih autora/ica u cilju podizanja svijesti o važnosti eksperimentalne umjetnosti. Formalno joj je sjedište u Splitu gdje se članovi sa splitskom adresom okupljaju na redovnoj bazi na svojim DADAnti večerima. Pored redovitih DADAnti večeri, koje djeluju kao inkubator novih izvedbenih ideja, pokrenuli su i izdavaštvo – objavljuju zbirke poezije (Andrija Crnković, Franko Bušić, Hrvoje Bubić, Željko Barišić, Marijo Krajinović, Zvonimir Grozdić, Velimir Foretić Delonov, Jasmina Šušić, Dejan Bogojević, Karlo B. Nowack), doku-zbornik radova članova Udruge (F. Bušić, Ž. Barišić, B. Pavletić), stripove; organizirali su niz izložbi, performansa, akcija, gostovanja – ugostili brojne druge umjetnike/ice, organizatori su Državnog slam prvenstva Hrvatske itd. Kao što ističu, nisu isključivo neo/post/dadaisti nego se jednako tako naslanjaju na sve druge avangarde i postavangarde, kao i underground. „Tomu smo se priklonili jer smo shvatili ogroman potencijal djelovanja koji svi ti pravci pružaju“ (usp. Barišić 2013.). Izvedbe nalikuju dada-igrokazima i kazališnim predstavama kojima iznose/ izvode kritiku aktualnih društvenih događanja. Proteklih su godina više puta sudjelovali na AAA-u (Adria Art Annale), DOPUST-u, FIJUK-u, NUS-u (Neafirmirana umjetnička scena – međunarodni festival suvremene umjetnosti), i nizu drugih za nezavisnu (splitsku) umjetničku scenu bitnih događanja (usp. Jurić 2014., Marjanić 2014.). Na njihovoj je Facebook stranici gotova svaka DADAnti večer dokumentirana. Tako su 11. siječnja 2022. organizirali 433. DADAnti radionicu performansa i nove poezije.
Popis literature (izbor):
Barišić, Željko. 2013. „DADAnti protiv hrvatske učmalosti“. (Razgovarala Suzana Marjanić). Zarez, broj 358, 9. svibnja 2013, str. 32–33.
Bušić, Franko. 2021. „Rugalice starim pjesnicima i tvrdokornom kriminalu“. (Razgovarala Suzana Marjanić). Zarez, 327, 2. veljače 2012, str. 32–33.
Dadanti pesnici. 2014. ur. Milan Mijatović. Beograd Udruženje građana „Poezin“.
Jurić, Nina. 2014. Performans, politika i otpor u recentnoj splitskoj umjetnosti. završni rad. Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu. Dostupno na: https://pdfcoffee.com/performans-politika-i-otpor-u-recentnoj-splitskoj-umjetnosti-pdf-free.html
Marjanić, Suzana. 2014. Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas. Zagreb: Udruga Bijeli val, Institut za etnologiju i folkloristiku, Školska knjiga.